Cenâze namazı gibi. Bu, topluluk tarafından yapılması istenilen bir emirdir. Topluluktan bir kısmı bunu yerine getirince, diğerlerinden sorumluluk kalkar. Eğer bunu hiç kimse yerine getirmezse hepsi günahkâr olur. Vitir namazı, bayram namazları gibi. Sübut yönünden kesin, fakat delâlet bakımından zannî olan delile dayalı emirler vâcib hükmündedir. Bu, Hanefilerin benimsediği bir prensiptir. Farz ve vacipten fazla olarak kılınan namazlara nâfile denir. Sünnetler de nâfile içine girer. Her sünnet nâfiledir, fakat her nafile sünnet değildir. Peygamberimizin kıldığı nâfile namazlar sünnettir. Namaz, tekbir ile başlayıp selâm ile son bulan, belli fiil ve sözleri içine alan bir ibadettir. Allah'a karşı tesbîh, ta'zîm ve şükrün ifadesidir. Namaz, hicretten bir buçuk yıl kadar önce Mi'rac gecesinde farz kılınmıştır. Kur'an'dan deliller: "Bütün namazları ve orta namazı muhafaza edin" (Bakara, 2/238). "Şüphesiz namaz, müminlere, vakitle belirlenmiş olarak fon kılınmıştır" (Nisa, 4/103). "Oysa onlar, tevhid inancına yönelerek, dini yalnız Allah'a tahsis ederek O'na kulluk etmek, namazı kılmak ve zekatı vermekle emr olunmuşlardır. İşte doğru din budur" (Beyyine, 98/5). "Namazı kılın, zekâtı verin ve Allah'a samimiyetle bağlanın. O, sizin mevlânızdır. O, ne güzel mevlâ ve ne güzel yardımcıdır" (Hacc, 22/78). Önceki şeriatlerde beş vakit namaz yoktu. Ancak vakitleri belirsiz genel anlamda namaz vardı.Kur'an-ı Kerim'de Lokman aleyhisselâmın oğluna namazı emretmesi (Lokman, 31/17), Hz. İbrahim'in Hicaz'ın güvenliği için dua ederken namazdan söz etmesi (İbrâhim,14/37), Yüce Allâh'ın, Tur dağında ilk vahiy sırasında Hz. Mûsa'dan namaz kılmasını istemesi (Tahâ, 20/14) "İslâm beş temel üzerine kurulmuştur: Allah'tan başka bir ilâh bulunmadığına, Hz. Muhammed'in Allah'ın elçisi olduğuna şehadet etmek, namaz kılmak, zekât vermek, haccetmek ve Ramazan orucunu tutmaktır" "Sen ehli kitap olan bir topluma gidiyorsun. Onları ilk önce Allah'a kulluk etmeğe çağır. Allah'ı tanırlarsa, Allah'ın onlara gecede ve gündüzde beş vakit namazı farz kıldığını söyle. Namazı kılanlarsa; Allahın onlara, zenginlerinden alınıp yoksullara verilmek üzere zekâtı farz kıldığını söyle. İtaat ederlerse, bunu onlardan al, insanların mallarının en iyisini alma, mazlumun bedduasından sakın. Çünkü onun duasıyla Allah arasında perde yoktur" "Çocuklarınıza yedi yaşında namaz kılmalarını emredin, on yaşına girince bundan dolayı dövün ve o yaşta yataklarını ayırın" İslâm ümmeti, bir gün ve gecede beş vakit namazın farz olduğu konusunda görüş birliği içindedir. Vitir veya bayram namazları vacib hükmündedir. Bir bedevi ile ilgili olarak rivayet edilen şu hadis beş vakit farz namaza delildir: "Bir gün bir gecede farz olan namazlar beştir "Bedevî; "Benim üzerimde bundan başka bir borç var mıdır?" diye sorunca, Allah'ın Resulu şöyle cevap vermiştir: "Hayır kendiliğinden nafile olarak kılarsan bu müstesnadır". Bunun üzerine bedevî:"Seni hak olarak gönderen Allah'a yemin olsun ki, bundan ne fazla ne de eksik yaparım" dedi.Bunun üzerine Hz. Peygamber (s.a.s) şöyle buyurdu:"Eğer doğru söylüyorsa bu adam kurtulmuştur" Bunların altısı içinde, altısı dışındadır. *Namazın içindeki farzlara Abdestsiz olanın abdest alması, cünüp veya hayızlı ve nifaslı olanın gusletmesidir. Namaz kılanın, vücudunu, elbisesini ve namaz kılacağı yeri, necasetten yani dinimizde pis sayılan şeylerden temizlemesidir. Necaset iki kısımdır Avret yerini örtmek demektir. Namaz kılarken açması veya her zaman başkasına göstermesi ve başkasının da bakması haram olan yerlerine (Avret mahalli) denir. Erkeğin avret yeri, göbeğinden dizi altına kadardır. Kadınların ise, yüz ve ellerinden başka her yeri avrettir. Namaz kılarken kıbleye dönmektir. Namazı, vaktinde kılmaktır. Namaza dururken kalb ile niyet etmektir. Yalnız ağız ile söylemeye niyet denmez. Namaza niyet etmek demek, ismini, vaktini, kıbleyi, cemaatle kılınıyorsa imama uymayı, kalbden geçirmek demektir. Niyet, başlama tekbiri söylenirken yapılır. Namaza başlarken “Allahü ekber” demektir. Başka kelime söylemekle, tekbir alınmış olmaz. Namazda ayakta durmaktır. Ayakta duramayan hasta, oturur. Oturarak kılamayan yatarak ima ile kılar. Namazda, Kur'an-ı kerimden sure veya âyet okumaktır. Ayakta okuma bittikten sonra, eğilip elleri dize koymaktır. Rükudan sonra yere kapanmaktır. Son rekatta Ettehıyyatüyü okuyacak kadar oturmaktır. *Namaza "Allahu Ekber" diyerek başlamak, *Fatiha süresini okumak, *Fatihayı süreden önce okumak, *İki secdeyi birbiri ardınca yapmak. *Secdede alın ile beraber burunu da yere koymak, *Fatiha süresini farz namazların ilk iki rekatında, vitir ve nafile namazların her rek'atında okumak. *Farz namazların ilk İki rekatında, vitir ve nafile namazların her rekatında sure veya ayet okumak. *Üç ve dört rekat namazların ikinci rekatında ettehiyyatü okuyacak kadar oturmak.*Birinci ve son oturuşlarda "ettehiyyatü" okumak. *Birinci oturuşta Ettehiyyatü’yü okuduktan sonra gecikmeden üçüncü rekata kalkmak. *Vitir namazında kunut duasını okumak. *Bayram namazlarına mahsus olan fazla tekbirleri almak. *Cemaatle kalındığı zaman, sabah, akşam, yatsı, cuma ve bayram namazlarının birinci ve ikinci rekatlarında, teravih namazı ile Ramazanda teravihten sonra kılınan vitir namazının her rekatında imamın fatiha ve sureyi açıktan okuması. *Öğle ve ikindi namazlarında bunları içinden okumak *İmama uyan kişinin bu namazlarda fatiha ve sure okumayarak susması. *Ta'dili erkan: Yani ayakta iken dosdoğru, rükûda dümdüz olmak, (kadınlar biraz meyilli dururlar) rükûdan kalkınca iyice doğrulmak ve iki secde arasında tam oturmak. *Namazın sonunda selam vermek. *Namazda yanılırsa sehiv secdesi yapmak. *Namazda secde ayeti okursa secde etmek. *Beş vakit namaz ile cuma namazı için ezan ve ikamet erkekler için sünnettir. (kadınlara mekruhtur.) *Namazın iftitah tekbirinde, vitir namazının kunut tekbirinde ve bayram namazlarının zevaid tekbirlerinde elleri kulakların hizasına kaldırmak. (Kadınlar, parmak uçları omuz hizasına gelecek şekilde ellerini kaldırırlar.) *Eller kaldırıldığı sırada parmakları ne bitişik ne de fazla açık tutmak, yani kendi halinde normal açıklıkta bulundurmak, ellerin ve parmakların içi kıbleye karşı gelmek, *İmama uyan kimsenin iftitah tekbiri, imamı geçmemek üzere- imamın iftitah tekbirine yakın olmak, *Kıyamda elleri bağlamak. (Erkekler; sağ elin avucu sol elin üzerinde ve sağ elin baş ve küçük parmakları sol elin bileğin; kavramış olarak ellerini göbek altında bağlarlar.) *Kadınlar: Sağ el, sol elin üzerinde olacak şekilde ellerini göğüs üstüne koyarlar. Erkekler gibi sağ elin parmakları ile sol elin bileğin! kavramazlar) *Kıyamda iki ayağın arasını dört parmak kadar açık bulundurmak, *Sübhaneke okumak. *"Euzubillahi mineşşeytanirracîm"demek. *Her rekatta fatihadan önce "Bismillahirrahmanirahim" demek. *Fatihanın sonunda imamın ve ona uyanların "Amin" demesi. *"Sübhaneke, Eüzü-Besmele ve Amin"i içinden okumak, *Sabah ve öğle namazlarında fatihadan sonra uzunca, ikindi ve yatsı namazlarında kısa, akşam namazında daha kısa süre okumak. Bu, misafir olmayanlar içindir. Yolcu olan veya vakti dar olan kimse dilediği ayet ve süreyi okur. *Rükûa varırken "Allahü Ekber" demek. *Rükûda dizlerim ellerin parmakları açık olarak tutmak. (Kadınlar parmaklarını açmaz ve dizlerim tutmazlar, sadece ellerini dizleri üzerine koyarlar.) *Rükûda dizlerim ve dirseklerim dik tutup bükmemek. (Kadınlar rükûda dizlerim bükük bulundururlar.) *Rükûda arkasını dümdüz yapmak. (Kadınlar arkalarım biraz meyilli bulundururlar.) *Başını, sırtı ile bir seviyede bulundurup yukarıya kaldırmamak ve aşağıya eğmemek. *Rükûda üç kere "Sühhane Rahbiye'l-azîm" demek. *Rükûdan kalkarken "SemiAllahu ilmen hamideh' demek. *Rükûdan doğrulunca "Rabbena leke'l-hamd" demek. *Secdeye varırken yere; önce dizlerini, sonra ellerini, daha sonra alın ve burnunu koymak -Secdeden kalkarken önce başını sonra ellerini daha sonra dizleri üzerine ellerini koyarak dizlerini yerden kaldırmak. *Secdelere varırken "Allahü Ekber" demek, *Secdelerden kalkarken "Allahü Ekber" demek. *Secdelerde yüzünü iki elleri arasına almak, eller yüzden geri ve uzakta olmayıp yüze yakın ve yüzün hizasında bulunmak, ellerin parmakları birbirine bitişik olduğu halde kıbleye karşı el ayası ile yere yapışık olmak, *Secdelerde üçer kere "Sübhane Rabbiyel-ala " demek- *Erkeklerin, secdede karnını uyluklarından, dirseklerini yanlarından ve kollarını yerden uzak tutması- (Kadınlar, secdede kollarını yanlarına, karnını uyluklarına yapıştırıp yere doğru alçalırlar.) *İki secde arasında oturmak. iki secde arasında, birinci oturuşta (Ka'de-i Gla) ve son oturuşta (Ka'de-i ahîre) elleri uylukları üzerine koymak. *Otururken sol ayağını yere yayıp üstüne oturmak ve sağ ayağını dikerek parmaklarım kıbleye karşı getirmek- (Kadınlar, ayaklarını sağ tarafa yatık olarak çıkarıp sol kalçaları üzerine otururlar.) *Ettehiyyatü'nün kelime-i şehadetinde sağ elinin şehadet parmağı ile işaret etmek. *İşaret; Kelime-i şehadette "La ilahe" derken sağ elin şehadet parmağını kaldırmak, "illellah" derken de indirmek suretiyle olur *Ettehiyyatü'yü içinden okumak. *Üç ve dört rekatlı farzların üçüncü ve dördüncü rekatlarında fatiha okumak. (ilk iki rekatlarda fatiha okumak ise vaciptir.) *Son oturuşta "Ettehiyyatü"den sonra "Allahümme sallı, Allahümme barik" ve bunlardan sonra da dua okumak. *Selam verirken başını evvela sağa. sonra sola çevirmek. *Selamda "Esselamu aleyküm ve Rahmetullah" demek. *İmam her iki tarata selam verirken kendisine uyan cemaatı ve hafeze meleklerini selamlamayı niyet etmek. *İmama uyan, selamında cemaati ve imamı niyet etmek. *Tek başına kılan; selamında melekleri niyet etmek. *İmam sol tarafa selam verirken sesini biraz alçaltmak. *İmama uyan kişinin selamı, imamın selamına yakın olmak. *İmama sonra dan uyan kimse, yetişemediklerim kılmak için imamın ikinci selamını beklemek. *Müezzin kaamet getirirken: "Hayye-ale'l-felâh" dediğinde beklemeden ayağa kalkmak. *ftitah tekbirinde baş parmaklarını kulak yumuşağına temas ettirmek, (Erkekler için) *Kıyâmda secde yerine bakmak, *Kıyamda, ellerini bağlayınca, bileğini sıkıca tutmak. *Rükû'da ayağının uçlarına bakmak, *Rükû ve secde tesbihlerini beş veya yedi defa okumak, *Rükuda parmakları açıp, diz üzerine koymak. *Başını, boyun ile birlikte rükuda düz tutmak. *Rüku ve secdede, tesbihleri 5-11 kere söylemek. *Secdeye varırken önce sağ, sonra sol dizlerini yere koymak. *Secdede alnından evvel burnunu yere koymak, *Secdeyi, iki eli arasında yapmak. *Secdede burnunun iki tarafına bakmak, *Secdede dirseklerini kaldırıp yüksek tutmak. Bu erkek içindir. Kadın kollarını yere serer. *Secdede kolları ve ayakları karnından ayrı tutmak. (Erkekler için) *Secdeden başını kaldırdıktan sonra, ellerini yerden kaldırmak *Ellerini kaldırdıktan sonra, dizlerini kaldırmak. *Tehıyyatta dizlerinin üzerine bakmak. Ellerini dizleri üzerine koyup, parmaklarını kıbleye karşı düz tutmak *Selâmda omuzlarına bakmak, *Esneme geldiği zaman ağzını tutamazsa, sağ elin dışı ile kapamak, *İmkân nisbetinde iyi ve temiz elbise ile namaz kılmak, *Sağına selâm verirken, sağındaki cemaat ve melâikeye selâm vermeye niyet etmek, *Soluna selâm verirken solundaki cemâat ve melâikeye selâm vermeye niyet etmek, *Yalnız ise selâmda kirâmen kâtibîn ve hafaza meleklerine selâm vermeye niyet etmek, *Sağına, soluna selam verirken başını çevirmek ve omuz başlarına bakmak. *Mümkün olduğu kadar öksürmeyi defetmek. *Namazda esnerken elin arkası ile ağzını kapamak. *Öksürüğü ve esnemeyi terk etmek. *Namaz içinde terini silmemek. |
26 Ağustos 2010 Perşembe
Namaz Çeşitleri
Etiketler:
Ayetli Resimler,
Elifba Dersleri,
Esmaü'l Hüsna,
Hatim,
İslami Konular,
Kur'an Dinle,
Kur'an Oku,
Kur'an Ögretim Proğramı,
Kur'an Tefsir,
Latin Harfleriyle Kuran-ı Kerim Oku,
Namaz,
Oruç,
Tecvit Eğitimi
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder